Het onderwijssysteem in ons land is er op gericht om leerlingen, de toekomstige burgers dus, een bepaalde denkwijze en gedrag mee te geven, zodanig dat de maatschappij ook in de toekomst kan functioneren op een manier zoals de overheid wenselijk acht. Dit klinkt op zich nog niet eens zo gek in een modern dichtbevolkt democratisch land, maar bedenk wel dat dit ook kan betekenen dat de leerlingen, dus de toekomstige burgers, hiermee niet meer in staat zijn vrij, objectief en kritisch genoeg te kunnen denken. Het is goed mogelijk dat het schoolsysteem doordrenkt is met staatspropaganda en geïnstitutionaliseerde indoctrinatie. Dat brengt ook de dichtgetimmerde leerplichtwet en het principe ‘wie betaalt bepaalt’ met zich mee.

Als dat inderdaad zo is, is er geen sprake van een gezonde samenleving. Hoe dan ook, er zijn vormen van onderwijs, die vrij zijn van staatspropaganda en indoctrinatie, waarbij beter gewaarborgd is dat de schoolverlaters betere, vrije en kritische denkers zijn, die beter in staat zijn vorm te geven aan de samenleving waar zij deel vanuit maken. Dat draagt zeker bij aan een bewuste samenleving.

Wij zullen samen met de ouders het nieuwe vrije onderwijs vorm gaan geven. Wat wij ook doen is een noodplan maken tbv kinderopvang. Wij geven informatievoorziening voor ouders die vastlopen vanwege de maatregelen en zullen hen in raad en daad bijstaan. Bijvoorbeeld ook bijeenkomsten organiseren zodat deze ouders elkaar leren kennen en gezamenlijk op kunnen trekken.